onsdag 22 augusti 2012

Start Östra Grevie

På grund av min hängivna kärlek till bad i hav har jag lyckats återuppliva min förkylning. Fick därför sjukanmäla mig från uppropet i måndags, men släpade iväg mig själv till skolan igår. Vilket jag är väldigt glad över, även om det innebär att jag är nere för räkning idag igen.

Östra Grevie Folkhögskola ligger ute på skånska landsbygden, ca 40 min med buss från Malmö. Omgivningarna gjorde mig patetiskt lycklig - liten by, fält, åkrar, nästan noll trafik. Jag vet inte hur mycket tid jag kommer kunna ta till att traska runt där, men just nu vill jag bara utforska trakterna runt skolan. Och jag tror att det kommer att kännas grymt bra att vara därute när vi sätter igång och arbetar hårdare. Att kunna ge sig av och vandra runt själv, om så bara för en halvtimme, det är lugnande.

Igår fick vi påbörja våra första skissböcker. Alltså: Vi fick börja tillverka dem själva. De har svart omslag, med screentryckt text på och 32 blanka sidor i inlagan. Skillnaden mellan dem och dem fanzines jag hittills varit med och gjort är enorm. Framförallt på grund av det här underbara verktyget:


Det kallas "falsben". Med hjälp av det kan man skapa finare ryggar och trycksaker som ligger slätt istället för att ständigt buckla sig eller öppna sig till hälften (vilket är något alla fanzine jag varit inblandad i gjort). Det används så att du drar en linje med den, längsmed en linjal, där du vill att ryggen ska vara, alltså där pappret ska vika sig. Därefter viker du pappret. Sidan du använt falsbenet på ska att vara inåt.

Nu tror jag inte på användandet av falsben vid en massupplaga av vanliga seriefanzines, snarare är det ett verktyg om man vill göra ett fåtal, apsnygga trycksaker eller böcker. Dock tyckte jag mig höra något om att det fanns en maskin på skolan som kunde göra samma sak. Kanske är det ett alternativ vid större produktioner?

Dessutom fick vi lite enkla, grundläggande tips på hur pappersknivar bäst ska användas för att ge snyggt resultat. Alltid välkommet.   

När jag kom hem från skolan var jag helt utmattad, nästan skakade och mådde pyton. Ägnade resten av kvällen åt att fundera på varför jag går här, vad det är jag vill ha den här utbildningen till. Jag visste redan svaret, men behövde tydliggöra det för mig själv igen.

- Jag vill arbeta djupare med mina bilder, få utveckla mitt tecknande utan att behöva fokusera på sekventiellt berättande.

- Jag vill lära mig att göra apsnygga fanzines, som i sitt utförande gör serierna i dem rättvisa.

Och det är det viktiga. Och att jag har roligt.

Det här bokmärket får symbolisera min framtidstro:




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar