tisdag 11 september 2012

En epok är över

Tre veckor in på Östra Grevie grafik:

Första veckan: Utflykt till Klagshamns cementfabrik för att vandra runt i märkliga, överväxta skogslandskap, övergivna industrier och enorma stall. 

Andra veckan: Torrnål. Vi ristade bilder i kopparplåt med nålar och tryckte våra första upplagor.

Denna vecka: Vi håller på att lära oss mjukgrund och hårdgrund (olika trycktekniker för metallplåtar). På torsdag åker hela skolan till Berlin för att sniffa konst. 

Och sedan kommer jag att hoppa av den här utbildningen. Det visade sig att dubbelarbete i form av eget serieprojekt + utbildning framkallar magont, ångest och brist på livsglädje. Jag är inte ett dugg förvånad, egentligen. Bara tacksam över att jag har mognat så pass att jag kan ta dem här stresstecknen på allvar. Grafiklinjen har varit rolig, det här är en väldigt bra utbildning.

Men den är inte för mig just nu.

Och jag känner mig så befriad. Ett år av novellettprojekt, fika, simma, jobba deltid, tjäna småpengar, sova, äta, leka, må bra, here I come. 


En mjukgrundsplåt delvis överpenslad med asfaltslack. Mitt sista mästerverk i tryckverkstaden för i år.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar