fredag 11 januari 2013

Frökenmagistern

Nästa vecka drar mitt nya jobb igång som serieteckningslärare inom elevens val på Zenithskolan i Malmö. Kommer undervisa människor i åldern tolv till femton (åk 6-8, men åttorna kan ju hinna fylla moppe under vårens lopp). Just nu förbereder jag mina första lektioner, som kommer att handla om serier som medium (att det oftast är ord och bild tillsammans utportionerat på flera rutor) och känslor. Närmare bestämt ilska. Med vrede som utgångspunkt ska eleverna få göra en- och fyrrutingar. Say no moore just nu, men det ska bli intressant att äntligen få möta de här klasserna. Jag tror att den här terminen kommer bli omskakande, lärorik och förhoppningsvis väldigt, väldigt rolig.


Så här glad vill jag vara i klassrummet.

F.ö. är jag fortfarande lite överväldigad över att mitt arbetsschema för våren ser så strukturerat och tilltalande ut. Framförallt eftersom att hösten innebar en stigande kurva av jobbångest av typen: Hur ska jag få ett deltidsjobb till som ger mig tillräckligt mycket cash för att kunna fortsätta med Mitt Stora Serieprojekt, men tar upp tillräckligt lite tid för att ge mig space att faktiskt rita? Det är svårt att balansera det där och ett helvete att försöka agera smart i: Ska jag ta extra timmar på det deltidsjobb jag har, trots att jag egentligen söker andra jobb och kan behöva just dem timmarna lediga för att kunna ta pass om jag får en ny tjänst? Plus att när du söker jobb, så kan du inte vara nöjd med dig själv förrens du har fått ett. Även om du känner en tillfällig lättnad efter att ha ringt potentiella arbetsgivare och sprungit runt på stan och delat ut ditt CV, så kvarstår ändå faktum att tills du har fått napp så har du inte åstadkommit någonting. Och i längden är det en väldigt tärande situation.

Men nu, nu har jag deltidsjobb så att jag klarar mig och ändå två hela lediga dagar i veckan för Projektet. C'est trés magnifique, mes chéres...

Dessutom är det nödvändigt, för jag har satt min deadline för Projektet till början av sommaren. Mästerverket kommer inte publiceras förrens i höst, men jag vill bli klar i förväg. Så att sommaren och hösten kan innebära nya djärva äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar