torsdag 24 januari 2013

Manabilderna (HURRA!)

Jag lovade ju att jag skulle visa upp min temastart till det nyaste numret av den antirasistiska tidskriften Mana! Och en ska hålla det en lovar, så nu kommer bilden äntligen:

Koloniala maktrelationer

Ackompanjerat av text fick mitt collage ovan vräka ut sig på ett helt uppslag och fungera som en introduktion till detta nr:s tema, vilket är turism.

Jag jobbade i en vecka med att tillverka den här bilden och det tog väldigt mycket tid och kraft att färdigställa den. På vägen hann jag skapa säkert femton stycken stommar till collage som jag aldrig slutförde, oftast för att de antingen inte kommunicerade temat och det antirasistiska perspektivet tydligt nog eller för att de inte passade in i formatet. Dock lyckades jag åstadkomma i alla fall en till bild som hade kunnat nå pressarna. I slutändan valde jag inte den, utan jobbade vidare ända in på deadlinelinjen, men jag gillar den mycket i alla fall, så nu bjussar jag på skissen till den med:


Och så här ser tidningen ut:






Och själva uppslaget:




Och vad gör vi nu, när vi är publicerade i en sådan förnämlig tidskrift som Mana? Jo, vi klappar oss på axeln. Riktigt mycket. För vi är så STOLTA över oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar