fredag 15 februari 2013

Vad som läses

Jag har nu börjat släpa med mig typ 30 olika serieböcker/tidningar till mina båda serieteckningsklasser, som jag travar upp i ljuvliga högar längst fram i klassrummet. De är för närvarande till för dem som blir klara med uppgifterna i förtid. Men självklart har jag som underliggande master plan att visa alla mina elever hur mycket bra serier det finns i denna värld.

Än så länge har följande bläddrats i:

Nofret av Sussi Bech.
Walking Dead 1 av Robert Kirkman och Tony Moore.
Lou av Julien Neel.
Kalle Anka-tidningar.
Mara från Ulthar av Karl Johnsson.
Aya från Yopougon av Marguerite Aboudet och Clément Oubrerie.
Mästerdetektiven Conan av Gosho Aoyama.
Rocky av Martin Kellerman.
Shaman King av Hiroyuki Takei.

Detta är vad jag har sett, alltså.

Hoppas att någon kommer ta upp Umbra av Elin Fahlstedt, Den hemliga kroppen av Sara Hansson och Persepolis av Marjane Satrapi. Bland så mycket annat! För närvarande är jag helt och hållet glad bara över hur nyfikna eleverna har varit på böckerna. Det bådar så himla gott. Och värmer mig i själen. Sådant.

Lite kommentarer från dem själva:

"Saskia, kan du inte ta med dig mer manga?"

"Den här tjejen var cool." (Sagt om Mara i Mara från Ulthar.)

"Hur ska jag tänka om jag vill rita av den här?" (Sagt om Kalle Anka-figurer.)

"Jag vill läsa en bok till." (Efter att ha läst Lou.)

"Den här tänker jag rita av." (Sagt om omslaget till ett Rocky-album.)

Och så mycket mer, haha, om de fortsätter så här kommer det bli läslektioner framöver! Och fram till dess ska jag ta med mig fler serier. Det kan helt enkelt inte bli för många serier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar